Kemer’de plaj isyanı
Kemer’de plaj isyanı
Antalya Kemer’deki Ayışığı Halk Plajı'nda çocuklarıyla birlikte denize girmek isteyen bir vatandaş, sahil şeridinin neredeyse tamamının özel işletmeler ve şezlonglar tarafından işgal edilmesi nedeniyle kendi masa ve sandalyesini koyacak ücretsiz yer bulamayınca tepki gösterdi.
Haber: Sena Gargılı - Adliyede görevli yeminli tercüman olduğunu ve durumu savcılığa ileteceğini aktaran kadın, kilometlerce uzanan sahil şeridinde halka sadece yaklaşık 10 metrelik dar bir alanın bırakıldığını belirterek duruma isyan etti. Kemer’de denetimlere rağmen plaj işgali devam ediyor yurttaşların plajı kullanması engelleniyor.
VATANDAŞ: BUNA HAKKINIZ YOK
Sosyal medyada büyük yankı uyandıran bu olayda vatandaş çektiği videoda, “Kusura bakmayın ama yapmaya hakkınız yok. Burası halkın plajı. Ayışığı Plajı olarak internette de ücretsiz olduğu belirtiliyor. Hem ücretli hem ücretsiz alanlar var deniyor ama fiilen halka açık alan bırakmamışsınız. Ben iki çocuğumla geldim; masa sandalyemi nereye koyacağım?” diye konuştu.
İŞGAL SADECE SİLAHLA YAPILMIYOR
Bir başka vatandaş ise Kemer Halk Plajı’nda yaşanan kıyı işgaline yönelik kayıt altına aldığı görüntülerde, “Gördüğünüz sahil şeridi, uçsuz bucaksız sahil… Burası Kemer ve vatandaş için ayrılan bölüm ise yalnızca iki çizgili şemsiye arasındaki 10 metrelik cephe. Kilometrelerce uzunluğundaki sahil boyunca halkın erişimine açık olan alan sadece bu kadar. İşgal yalnızca silahla yapılmıyor; ekonomik dışlanmışlık ve kamusal alanların özelleştirilmesi de bir tür işgaldir” ifadelerini kullandı.
AY M. 43: “KIYILAR, DEVLETİN HÜKÜM VE TASARRUFU ALTINDADIR”
Plaj işletmeleri veya oteller belediyelerden ya da devletten yer kiralasalar dahi, bu kiralama işletmelere vatandaşın kullanma hakkını engelleme yetkisi tanımıyor. T.C. Anayasası Madde 43 kapsamında “Kıyılar, devletin hüküm ve tasarrufu altındadır. Deniz, göl ve akarsu kıyılarıyla, deniz ve göl kıyılarını çevreleyen sahil şeritlerinden yararlanmada öncelikli olarak kamu yararı gözetilir” hükmü göz ardı edilerek anayasal suç işleniyor.
KIYI KANUNU DA İŞLEMİYOR
3621 Sayılı Kıyı Kanunu Madde 5 kapsamında ise "Kıyılar, herkesin eşit ve serbest olarak yararlanmasına açıktır." Kanuna göre sahiller hiç kimseye özel olarak tahsis edilemez, duvar veya çitle çevrilemez, girişleri ücretli hale getirilemez” hükmü yer alsa da sahil şeridi işletmeler tarafından işgal edilmeye devam ediyor.

İŞLETMELER KANUN DİNLEMİYOR
Bu iki kanun kapsamı dikkate alındığında işletmeler şezlong ve şemsiyelerini, vatandaşların kendi havlusunu, sandalyesini koymasını veya denize serbestçe ulaşmasını engelleyecek şekilde sahile yayıp alanı tamamen kapatamazlar. Videodaki vatandaşın da belirttiği gibi, halkın kıyıları kullanmasının zorbalık, işgal veya baskıyla engellenmesi adli bir suç unsuru da barındırabilir.
POLİS VEYA JANDARMA DEVREYE GİREBİLİR
Böyle bir sorunla karşılaşan tüm vatandaşlar yasal haklarını kullanma yoluna gidebilir. Anayasa'daki "seyahat hürriyeti" ve "kıyılardan yararlanma hakkı" ihlali olduğundan doğrudan Polis veya Jandarma çağırılabilir. İşgal durumunun tespiti ve cezai işlem için belediye zabıtasına ihbarda bulunulabilir. Kamu alanını hukuka aykırı şekilde işgal eden ve vatandaşın hakkını gasp eden sorumlular hakkında Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulması hukuken mümkün olup, şikâyet dilekçeniz ve varsa olayı kanıtlayan delillerle başvurmanız gerekiyor. Dilekçenizde mutlaka suçun konusunu, olayın özetini, yasaların ilgili maddelerine istinaden hukuki nedenlerini ve delillerinizi göstermelisiniz.
"ÖDEME YAPMAK ZORUNDA BIRAKILIRSANIZ MUTLAKA FİŞ ALIN"
Bu durumun bir de plajı kullandıktan sonraki boyutu var. Halk plajı sanarak plajı kullandıktan sonra yani bilmeden veya mecbur bırakılarak "plaj kullanım/giriş ücreti" ödendiyse, bu ödemeyi gösteren fiş/belge ile “Tüketici Hakem Heyet”ine başvurularak paranın iadesi talep edilebilir.
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.